Tuesday 10 January 2012

Teknik Plot

 Dialog
                Ibu menegur aku yang terlalu gembira setelah mendapat surat daripada Abe
            “yang kau menggelinjang di depan ibu ni, kenapa? Memeningkan kepada ibu saja.”

Imbas kembali
            Aku teringat akan kenangan lalu sewaktu aku dan Abe masih kanak-kanak. Aku teringat peristiwa disengat tebuan ketika mereka melastik burung tekukur di dalam semak.
                “ Aku masih ingat lagi bagaimana kami disengat tebuan sewaktu melastik burung terkukur di dalam semak, terjatuh dari titi ketika memancing ikan di sungai dan dimarahi oleh ibu bapa masing-masing kerana pulang ke rumah ketika matahari sedang terbenam.”

Monolog dalaman
                Aku tertanya-tanya tentang perkara yang tersirat di sebalik kejadian surat Abe yang sedang dibacanya terkoyak akibat direntap oleh adik kecilnya, seterusnya terbakar kerana dibuang ke dalam unggun api di hadapan rumah.
            “ Dalam hatiku terdetik, apakah perkara sebenar yang tersirat di sebalik kejadian ini? Hanya Tuhan sahaja yangb tahu.”

Imbas Muka
            Aku membayangkan dia akan dapat berjalan bersama-sama dengan Abe apabila Abe datang dan berpindah ke Kuantan serta tinggal dengannya.
                “ Jika sebelum ini kami hanya berhubung melalui telefon dan surat, tetapi tidak lama lagi kami akan dapat berjalan-jalan bersama-sama dan berkongsi kenangan lalu sewaktu kami masih kanak-kanak.”

No comments:

Post a Comment