Tuesday 10 January 2012

Latar

Latar Tempat

1.       Lorong 5, Bandar Teruntum, iaitu rumah aku.
Aku berbual-bual dengan ibunya tentang berita Abe yang akan berpindah sekolah dan tinggal di rumah mereka
2.       Terminal Bas Makmur
Tempat aku menunggu ketibaan Abe yang datang dari Kelantan dengan menaiki bas Express Transnasional
3.       Gerai
Tempat Abe dan aku minum setelah Abe tiba dari Kelantan dan terletak berhampiran dengan Terminal Bas Makmur. Selepas itu, mereka pulang ke rumah dengan menaiki bas Park May.
4.       Pusat Hiburan Keluarga, Kuantan Parade
Tempat Aku menyedari Abe kelihatan murung dan kelihatan seperti sedang menyembunyikan sesuatu daripada aku ketika mereka bermain permainan video
5.       Sekolah Menengah Saint Thomas
Tempat Abe dan aku belajar dan menghabiskan masa bersama selain pergi ke perpustakaan dan mengulangkaji pelajaran. Ketika berada di sekolah juga, Abe mengadu sakit perut selepas makan pada waktu rehat.

Latar Masa

Larut malam
                Aku berada di dalam bilik dan terkenangkan peristiwa masa lalunya bersama-sama dengan Abe.

Waktu pagi
                Aku berada di Terminal Bas Makmur unttuk menunggu ketibaan Abe yang menaiki bas Express Transnasional dari Kelantan.

Waktu petang
Aku menerima balasan surat Abe yang membuatkannya benar-benar berasa gembira kerana Abe memberitahunya bahawa dia akan berpindah bersekolah dan tinggal bersama-sama dengannya.
Aku dan Abe bersiar-siar di sekitar Cenderawasih, Ketika ini, hati aku begitu meluap-luap untuk bertanya kepada Abe tentang keadaannya yang kelihatan runsing seperti sedang memikirkan sesuatu.
Waktu malam
                Abe mengadu  sakit perut sehingga menyebabkan aku cemas an mengelabah. Namun, dia berasa lega setelah Abe memberitahunya bahawa dia hanya ingin pergi tandas.

Jarak masa
                Memakan masa selama beberapa bulan, iaitu semasa Abe berpindah ke Kuantan, dia dikatakan bakal menduduki peperiksaan PMR. Cerita ini berakhir setelah keputusan PMR diumumkan.

Latar Masyarakat

Golongan masyarakat
            Memfokuskan golongan remaja dan golongan tua. Golongan remaja terdiri daripada Abe an aku manakala golongan tua ialah ibu bapa Abe dan ibu aku.

Kategori masyarakat
                Memfokuskan masyarakat yang tinggal di kawasan bandar. Misalnya keluarga aku yang tinggal di kawasan bandar Kuantan.

Pekerjan masyarakat
                Terdapat pelbagai golongan masyarakat, misalnya guru, pengetua, murid dan suri rumah. Abe dan aku ialah murid sekolah yang difokuskan sebagai watak penting dalam cerita ini.
Bangsa / Agama
                Mengetengahkan masyarakat berbangsa Melayu dan Cina serta menampilkan masyarakat beragana Islam.

Masyarakat prihatin
                Masyarakat yang prihatin akan masalah orang lain. Watak aku sangat prihatin akan masalah kesihatan Abe. Aku juga berasa tertekan apabila menyedari perubahan sikap Abe yang kelihatan murung dan runsing seperti memikirkan sesuatu.

1 comment: