Tuesday 10 January 2012

Watak Sampingan.

Watak Sampingan.

 Abe (Wan Mohd. Tarmizi)

     Nama sebenarnya ialah Wan Mohd. Tarmizi. Dia pernah tinggal di Kuantan tetapi terpaksa berpindah ke negeri asalnya iaitu Kelantan kerana mengikut keluarganya.

Perwatakan

Pandai
     Ketika belajar di Kelatan, Abe  mendapat keputusan yang baik dalam peperiksaan  dan ditempatkan di dalam kelas yang lebih baik setelah bersekolah semula bersama dengan aku di Sekolah Menengah Saint Thomas.

Perahsia
     Abe tetap merahsiakanpenyakitnya daripada aku. Sebelum berpindah semula ke Kelatan dan meninggalkan sepucuk surat untuk aku. Dalam surat tersebut, dia menjelaskan perkara sebenar yang berlaku kepada dirinyas. Walau bagaimanapun, perkara  tersebut tetap menjadi rahsia kerana aku tidak sempat membaca surat tersebut sehingga ke akhirnya kerana surat itu terkoyak lantaran direntap oleh adik kecilnya sebelum dibuang ke dalam api.

Menghargai Masa
     Abe seorang yang bijak memanfaatkan masa yang terluang kerana setiap masa senggang akan diisi dengan perkara yang berfaedah seperti pergi ke perpustakaan dan berbincang tentang pelajaran dengan aku.

No comments:

Post a Comment